Soalan 1: Rumusan
[30 markah]
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah
mengatasi kejadian tanah runtuh dan kesan-kesan tanah runtuh. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Suatu ketika dahulu, negara kita
dianggap bebas daripada bencana alam. Kita bebas daripada bahaya letusan gunung
berapi, gempa bumi, banjir dan ribut taufan. Malah, tanah runtuh yang
mengorbankan nyawa jarang-jarang sekali kedengaran, tidak seperti di negara-negara
Asia Pasifik, Asia Selatan atau negara yang sering dilanda bencana alam. Namun,
akhir-akhir ini kejadian tanah runtuh dalam negara seolah-olah merupakan satu
bencana tahunan yang pasti akan berlaku. Oleh itu, kerajaan perlu mengambil
pendirian tegas untuk tidak lagi meluluskan sebarang permohonan pembangunan di
kawasan-kawasan lereng bukit yang berisiko tinggi.
Dalam konteks Malaysia, kejadian
tanah runtuh berlaku sekiranya
pembangunan di kawasan tanah tinggi dan cerun curam terus dijalankan. Pada masa
yang sama, jumlah hujan yang tinggi iaitu melebihi 2000 mm juga menjadi faktor
utama kepada kekerapan berlaku tanah runtuh. Selain itu, faktor panjang cerun,
kecuraman cerun, sistem penutupan dan juga sistem pemuliharaan tanah mampu
menyumbang kepada berlakunya kejadian tanah runtuh. Sikap pemaju perumahan yang
melaksanakan projek pembangunan tanpa mengambil kira penjagaan alam sekitar
turut menyumbang kepada masalah tanah runtuh di negara ini. Pemaju sepatutnya
mengguna pakai konsep pembangunan lestari yang tidak memusnahkan alam sekitar
iaitu mengintergrasikan pembangunan dengan persekitaran. Tahap keselamatan di
kawasan tanah tinggi pula akan lebih terjamin apabila lima agensi di bawah
pemerhatian Kementerian Sains dan Teknologi menggabungkan data alam sekitar
masing-masing dalam satu pangkalan mulai awal tahun ini.
Selain itu, langkah jangka pendek dan
panjang perlu disusun oleh pihak berwajib bagi memastikan kejadian yang
mengerikan sehingga mengorbankan nyawa itu tidak berulang lagi. Dasar-dasar
pencegahan yang lebih serius juga perlu digubal bagi menghindari berlakunya
fenomena yang sama. Umpamanya, Pelan Induk Cerun
Kebangsaan yang diuar-uarkan, diharap menjadi asas kepada setiap pembangunan
baru pada masa akan datang. Namun yang lebih penting ialah semua garis panduan,
peraturan dan undang-undang yang dibuat dapat dipatuhi sepenuhnya oleh semua
pihak. Malangnya, perkara yang dikesalkan semua peraturan yang diadakan tidak
dipatuhi sepenuhnya akibat tindakan penguatkuasaan yang kurang cekap, telus dan
mencukupi. Di samping itu, semua
kerajaan negeri perlu menimbangkan untuk menghentikan projek perumahan di
kawasan lereng bukit dan cerun yang berisiko tinggi. Pihak berkuasa tempatan
pula perlulah menjalankan pemantauan berterusan terhadap segala aktiviti di
kawasan tanah tinggi terutama yang telah dikenal pasti berisiko bagi
mengelakkan kejadian seperti ini.
Secara tuntas, diharap segala saranan dan cadangan
sepatutnya diguna pakai bagi menghindari atau meminimumkan risiko kejadian yang sama berulang. Kita boleh
mengurangkan berlakunya bencana atau tragedi tanah runtuh dengan kerjasama
semua pihak yang terlibat dengan aktiviti pembangunan di kawasan lereng bukit.
(Dipetik dan diubah suai daripada
Fenomena
Tanah Runtuh oleh Haji Samat Buang,
Fokus
SPM, Februari 2009)
Soalan
2 :
Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2(a) : Petikan Umum
Berdasarkan
petikan Soalan 1, jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata meminimumkan risiko.
[2 markah]
(ii) Pengarang
mengemukakan beberapa factor yang menyebabkan berlakunya kejadian tanah runtuh
di negara kita.
Nyatakan
dua faktor tersebut.
[3 markah]
(iii) Pada pendapat anda,
apakah bantuan-bantuan yang boleh disalurkan kepada mangsa tanah runtuh di
negara kita?
Jelaskan tiga bantuan tersebut.
[4 markah]
Soalan
2(b) – Petikan Drama
Baca
petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut
dengan menggunkan ayat anda sendiri.
SALMAH: Mengapa memilih Malaysia?
MU II: Malaysia kami pilih kerana mempunyai beberapa potensi yang
boleh dimajukan untuk dijadikan sebagai sebuah negara model dunia dalam
menegakkan keamanan dan peningkatan moral sejagat.
CHANDRAN : Terima kasih atas penghormatan itu. Cuma satu saja yang
saya ragu. Perkataan potensi yang saudara sebutkan itu membawa implikasi bahawa
negara kami belum lagi mencapai taraf prestasi yang boleh dibanggakan sebagai
sebuah negara membangun. Sedangkan kami rasa setiap keadaan dalam negara ini
adalah terkawal dan membanggakan.
MU I: Itu perasaan saja. Hakikatnya belum cukup memuaskan sepenuhnya
untuk dijadikan sebagai sebuah negara model.
CHONG: Kami rasa, kami sudah
mempunyai kualiti-kualiti yang mencukupi sebagai sebuah negara model yang
saudara sebutkan itu. Kami punyai satu bahasa kebangsaan sebagai bahasa
perantaraan untuk tujuan integrasi nasional.
SALMAH: Kami punyai satu agama rasmi, sementara agama-agama lain
dibenar untuk dipraktikkan.
CHANDRAN : Kami juga
mempunyai satu kebudayaan nasional yang mewakili seluruh
cara hidup bangsa Malaysia.
(Dipetik daripada drama ‘Forum Remaja 2020’
oleh Syarif Shaary dalam Antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
( i ) Mengapakah Chong begitu
yakin bahawa Malaysia mampu untuk menjadi sebuah negara model? [ 2 markah ]
( ii ) Pada pandangan
anda, selain untuk mewujudkan integrasi nasional, nyatakan dua kepentingan bahasa kebangsaan dalam masyarakat berbilang kaum ?
[ 3 markah ]
( iii ) Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam
petikan drama di atas dan satu
persoalan lain daripada drama yang tidak terdapat dalam petikan.
[ 4 markah
]
Soalan
2 (c) – Petikan Prosa Klasik
Baca petikan prosa
tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Setelah itu maka
Inderaputera melihat laku yang demikian itu. Maka tuan puteri pun membukakan
pakaiannya lalu bergosokkan bedak dan langgir. Maka segala bidadari pun
bergosokkan juga seraya turun berenang mandi bersembur-semburan. Hatta maka
segala kelakuan puteri itu pun habislah dilihat oleh Inderaputera dan bidadari
pun selam-menyelam ketujuhnya itu sambil berpantun dan berseloka. Maka
Inderaputera pun hairanlah melihat laku tuan puteri dan mendengar suara tuan
puteri itu pun terlalu amat merdu.
Maka
Inderaputra pun berbangkit perlahan-lahan mengambil bajunya tuan puteri yang
bernama antakesuma dan segala baju bidadari itu. Setelah sudah diambilnya baju
itu maka segeralah ditaruh oleh Inderaputera ke dalam lubang yang diperbuat
itu. Setelah sudah lalu ia kambus dengan tanah seperti sediakala rupanya. Maka
ia pun berlindung dirinya di balik pohon kayu tiada kelihatan oleh segala
bidadari.
Arkian
maka Inderaputera pun segera turun ke dalam tasik itu dan dicitanya kepada
tempat mandi tuan puteri. Maka ia pun turunlah mandi. Maka dicubitnya pinggang
tuan puteri itu. Maka lalu terkejutlah tuan puteri seraya ia berbangkit
daripada mandi itu lalu datang ke tepi tasik itu. Maka rambutnya Tuan Puteri
Seri Ratna Nehran pun terhamparlah ke
tanah seperti mayang di atas talam rupanya.
Maka
ujar tuan puteri itu kepada bidadari seraya memegang kainnya itu katanya, “Kita
dipagut oleh ular gerangannya tadi rasanya.”
(Dipetik daripada prosa tradisioanal Dua Geliga Hikmat
dalam antalogi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i)
Berikan maksud rangkai kata terhamparlah ke tanah.
[ 2 markah ]
(ii)
Berdasarkan petikan, apakah
langkah-langkah yang dilakukan oleh Inderaputera untuk mendapatkan baju Tuan
Puteri Seri Ratna Gemala?
[ 3 markah ]
(iii)
Sekiranya anda Tuan Puteri Seri
Ratna Gemala, apakah reaksi anda apabila
mendapati bahawa baju antakesuma telah
dicuri?
[ 3 markah
]
Soalan 2 (d) – Sajak
Baca sajak di
bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
(1)
Selendangmu mengibar di pantai
menyambut tetamu pulau
setiamu menjadi lagu
nyanyian ombak pagi
rambutmu menjadi jalur hitam
terapung di laut malam
air matamu dingin embun
jatuh di tujuh telaga
dendam tujuh keturunan
melengkung tujuh tanjung
putihlah pulau ini
disimbah darah suci
Mahsuri
sumpah itulah yang telah menghidupkan Langkawi
kerana tanpamu
Langkawi tidak sebegini.
(2)
Kata orang Mahsuri tidak pernah hidup
dia hanya bermula dengan
khayalan seorang seniman
pun kata orang Mahsuri pernah hidup
tetapi bahasa seorang pencerita
membuat dia lebih hidup dari kehidupannya
sastera yang mewarnai tanah air
kerana tanpa Mahsuri
Langkawi tidak sebegini bererti.
Mahsuri membesarkan Langkawi
sastera membesarkan tanah air.
Zurinah
Hasan
(Antologi Harga
Remaja,
Dewan Bahasa
dan Pustaka)
(i)
Berikan maksud rangkai kata menghidupkan
Langkawi.
[ 2 markah
]
(ii)
Pada pendapat anda,
bagaimanakah cara untuk memajukan bidang sastera?
Kemukakan empat cara.
[ 4 markah
]
(iii)
Nyatakan tiga pengajaran
yang terdapat dalam sajak di atas.
[ 3 markah
]
Soalan
3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan
(a)
Tulis satu
ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda
faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah imbuhan, menukar
imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)
bebunga
(ii)
kekuda
(iii)
lelangit
(iv)
pepohon
(v)
rerama
(vi)
sesama
[ 6 markah ]
(b)
Tukar ayat-ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
(i)
Pemuda itu menasihati rakannya
supaya belajar bersungguh-sungguh.
(ii)
Ravindon belum pernah
menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur.
(iii)
Suhaila menggubah bunga itu
untuk diberikan kepada rakannya.
(iv)
Mereka mengambil keputusan
untuk melancong ke Turki pada musim panas ini.
(v)
Saya belum sempat mengunjungi
tempat itu.
(vi)
Kereta itu telah melanggar
basikal kawan saya semalam.
[ 6 markah
]
(c)
Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat anda tidak boleh menyenaraikan lebih
dari satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak
perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Kerisis yang berlaku di kawasan
Timur Tengah mesti ditangankan secara berhati-hati sekiranya kita tidak mahu
tercetusnya peperangan yang melibatkan penggunaan senjata nuklear.
(ii)
Pengeluar barangan halal
menghadap kesukaran untuk mendapatkan keyakinan pengguna apabila ujud pelbagai
pihak yang menyelewengkan penggunaan tanda halal.
(iii)
Rancangan Malaysia Ke sepuluh
memberikan tekanan terhadap usaha untuk membasmi kemiskinan di bandar dan di
luar bandar.
[ 6 markah ]
(d)
Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih
daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Pengunjung tidak dibenarkan
masuk ke tapak beli-belah itu di atas sebab-sebab keselamatan.
(ii)
Dalam rakyat moden hari ini,
sukan dapat dijadikan jambatan dari mewujudkan perpaduan.
(iii)
Pertunjukan buku yang diadakan
di Pusat Dagangan Dunia Putra itu mendapat sambutan yang menggalakkan dari
orang ramai.
[ 6 markah
]
(e)
Lengkapkan ayat-ayat berikut dengan menggunakan peribahasa yang
sesuai.
(i) Ramai orang berhijrah ke Kuala Lumpur kerana hidup di bandar itu
mudah mendapat rezeki, bak kata orang _____________________________.
(ii) Sikapnya yang berjimat-cermat, sentiasa tekun dan mengamalkan prinsip
________________________ itu menyebabkan dia berjaya membina rumah yang
berharga setengah juta ringgit itu .
(iii) Sebagai peniaga, Encik Abu
begitu gigih berusaha dan tidak berserah kepada nasib semata-mata kerana dia
sedar ________________________________.
[ 6 markah ]
Soalan 4 : Novel
[15 markah]
Jawab
soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel berikut.
( i ) Renyah karya Gunawan
Mahmood
(
ii ) Papa….( akhirnya kau tewas jua! )
karya Deana Yusof
(
iii ) Azfa Hanani karya Halis Azhan
Mohd Hanafiah
(
iv ) Melunas Rindu karya Hartini Hamzah
(
v ) Interlok karya Abdullah Hussain
(
vi ) Kembara Amira karya Amer hamzah L.
Kadir
(
vii ) Kabus di Perbukitan karya Mohamad
Kholid Hamzah
(
viii ) Sutera Dalam Lukisan karya Abd.
Talib Hassan
( a ) Tuliskan
sinopsis sebuah novel yang telah anda kaji.
[ 7
markah ]
( b ) Berdasarkan dua buah novel yang telah anda
kaji, jelaskan satu nilai murni yang terdapat dalam setiap novel.
[ 8
markah ]
KERTAS SOALAN TAMAT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan