SKEMA JAWAPAN
Soalan 1 : Rumusan
Pendahuluan
Petikan membincangkan
cara-cara/usaha-usaha/kaedah-kaedah mengatasi kejadian tanah runtuh di Malaysia/ di negara kita. (2 markah)
Petikan membincangkan
cara-cara/usaha-usaha/kaedah-kaedah mengatasi kejadian tanah runtuh. (1 markah)
Isi tersurat (4 hingga 12 markah)
Langkah-langkah mengatasi tanah runtuh
S1 Kerajaan
mengambil pendirian tegas untuk tidak lagi meluluskan sebarang permohonan
pembangunan di kawasan-kawasan lereng bukit yang berisiko tinggi.
S2 Pemaju sepatutnya mengguna pakai konsep
pembangunan lestari yang tidak memusnahkan alam sekitar
S3 Lima agensi di bawah pemerhatian Kementerian Sains
dan Teknologi menggabungkan data alam sekitar masing-masing
S4 Langkah
jangka pendek dan panjang perlu disusun oleh pihak berwajib
S5 Dasar-dasar pencegahan yang lebih serius juga
perlu digubal
S6 Semua
garis panduan, peraturan dan undang-undang yang dibuat dapat dipatuhi
S7 Semua kerajaan negeri menimbangkan untuk menghentikan
projek perumahan di kawasan lereng bukit dan cerun yang berisiko tinggi
S8 Pihak berkuasa tempatan pula menjalankan
pemantauan berterusan terhadap segala aktiviti di kawasan tanah tinggi
S9 Kita
boleh mengurangkan berlakunya bencana atau tragedi tanah runtuh dengan
kerjasama semua pihak yang terlibat dengan aktiviti pembangunan di kawasan lereng bukit.
Isi tersirat (4 hingga 12 markah)
Kesan-kesan
tanah runtuh
T1 Merosakkan
harta benda/infrastruktur
T2 Menimbulkan
trauma/ketakutan kepada penduduk yang tinggal di kawasan tanah tinggi
T3 Mengganggu
keselesaan masyarakat
T4 Kecederaan
fizikal/cacat/kematian
T5 Menjejaskan
imej negara di mata dunia
T6 Menjejaskan
ekonomi negara (mana-mana isi sesuai boleh diterima)
Penutup
Cadangan:
Kesimpulannya, semua
pihak hendaklah bekerjasama mengelakkan kejadian tanah runtuh agar rakyat
sejahtera.
Kejadian tanah runtuh
hendaklah ditangani oleh semua pihak agar keselamatan penduduk terjamin.
(kesimpulan lain yang lengkap boleh diterima)
Soalan 2(a) - Pemahaman
Petikan Umum
(i)
Maksud rangkai kata :
Mengurangkan/menurunkan kesan buruk/bahaya/akibat buruk
(ii)
Faktor utama kejadian tanah runtuh ( isi cukup- 2 isi)
P1 - pembangunan di kawasan tanah tinggi dan cerun curam dijalankan.
P2- jumlah hujan yang
tinggi iaitu melebihi 2000 mm
P3-
faktor tanah, panjang cerun, kecuraman cerun, sistem penutupan dan juga sistem
pemuliharaan tanah
P4- Sikap pemaju
perumahan yang melaksanakan projek pembangunan tanpa
mengambil kira penjagaan
alam sekitar
(iii)
Bentuk- bentuk bantuan kepada mangsa tanah runtuh (isi cukup-3isi)
P1-bantuan
kewangan/sumbangan wang ringgit/derma kilat
P2-bantuan
keperluaan asas/pakaian/makanan/selimut
P3-bimbingan
kauseling/nasihat/motivasi/ agama
P4-memberikan pertolongan/bantuan /memindahkan mangsa tanah runtuh
ke tempat selamat/sediakan tempat tinggal sementara
P5-membina rumah baharu
P6-menubuhkan
tabung membantu mangsa
(mana-mana isi yang sesuai boleh diterima)
Soalan 2 (b) – Petikan
drama
( i ) Mengapakah Chong begitu yakin bahawa Malaysia
mampu untuk menjadi sebuah negara model?
·
Mempunyai kualiti-kualiti yang
mencukupi sebagai sebuah negara model.
·
Mempunyai satu bahasa
kebangsaan sebagai bahasa perantaraan untuk tujuan integrasi nasional.
[Maksimum : 2 markah ]
( ii ) Pada pandangan anda, selain
untuk mewujudkan integrasi nasional, apakah kepentingan bahasa kebangsaan dalam
masyarakat berbilang kaum ?
·
Memudahkan komunikasi antara
rakyat berbilang kaum
·
Meningkatkan persefahaman
antara kaum
·
Mengukuhkan jati diri rakyat
·
Menggalakkan kerjasama antara
kaum
Terima isi lain yang relevan
[Maksimum : 3 markah ]
( iii ) Huraikan
satu persoalan yang terdapat dalam petikan dan satu persoalan lain yang
terdapat dalam keseluruhan drama.
Satu
persoalan yang terdapat dalam petikan;
Persoalan
|
Huraian
|
Semangat cinta akan tanah air/
semangat patriotik
|
Salmah, Chandran dan Chong
mempertahankan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara model dunia
|
Integrasi nasional
|
Malaysia yang terdiri daripada
pelbagai lapisan kaum yang diikat dengan satu bahasa kebangsaan, satu
kebudayaan nasional serta satu agama rasmi.
|
Malaysia sebagai negara model dunia
|
Malaysia dikatakan berpoytensi
dalam menegakkan keamanan dan peningkatan moral sejagat.
|
Satu persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan
drama;
Persoalan
|
Huraian
|
Kepentingan memiliki ilmu
pengetahuan yang tinggi
|
Dalam kalangan generasi muda perlu
memiliki ilmu pengetahuan tinggi untuk membina sebuah tamadun bangsa.
|
Kepentingan penghayatan nilai
keagamaan
|
Salmah, Chandran dan Chong
berbincang tentang pentingnya nilai keagamaan dihayati untuk mengelakkan
kelonggaran nilai agama dan kemerosotan moral
|
(Ayat
mesti dimulakan dengan persoalan)
Terima mana-mana persoalan
lain yang terdapat dalam keseluruhan drama
[ Maksimum : 4 markah ]
Soalan 2 (c) – Prosa Klasik
(i)
Berikan maksud rangkai kata terhamparlah ke tanah.
Maksud terhamparlah ke tanah ialah
- terjatuh ke bumi
(ii) Berdasarkan petikan, apakah
langkah-langkah yang dilakukan oleh Inderaputera untuk mendapatkan baju Tuan
Puteri Seri Ratna Gemala?
Langkah yang dilakukan oleh Inderaputera untuk mendapatkan baju tuan
puteri ialah
- Inderaputera bangun perlahan-lahan
mengambil baju antakesuma
- Inderaputera meletakkan baju di dalam lubang
- Inderaputera menutup/mengambus lubang
- Inderaputera bersembunyi di sebalik pohon
kayu
- Inderaputera masuk ke dalam tasik .
(ii)
Sekiranya anda Tuan
Puteri Seri Ratna Gemala, apakah reaksi anda apabila mendapati bahawa baju
antakesuma telah ddicuri?
Reaksi saya apabila mendapati baju antakesuma telah dicuri ialah
-
rasa bimbang/risau/sedih
-
cuba mencari baju
-
meminta pertolongan daripada
dayang
-
berdoa
Soalan 2
(d)- Puisi
(i)
Berikan maksud rangkai
kata menghidupkan Langkawi.
Rangkai kata menghidupkan Langkawi
bermaksud:
-
memajukan Pulau Langkawi
-
membangunkan Pulau Langkawi (2
markah)
(ii)
Pada pendapat anda,
bagaimanakah cara untuk memajukan bidang sastera? Kemukakan empat cara.
Empat cara untuk memajukan bidang sastera:
-
Mempromosikan karya sastera di
media massa
-
Mengadakan bengkel penghasilan
karya sastera
-
Mengasah bakat sastera dalam
kalangan pelajar
-
Mengadakan pertandingan
mencipta karya sastera
-
Menyediakan hadiah lumayan
kepada karya sastera yang bermutu
-
Menerbitkan buku-buku sastera
dalam bentuk yang menarik (ilustrasi, dialog dsb)
-
Menggunakan internet sebagai medium
untuk mengetengahkan karya sastera yang dihasilkan
(mana-mana jawapan yang sesuai) (4 markah)
(iii)
Nyatakan tiga pengajaran
dalam sajak di atas.
Tiga pengajaran sajak Mahsuri:
-
Kita hendaklah memiliki
perasaan cinta akan sejarah tanah air.
-
Kita hendaklah menghargai
bidang sastera kerana bidang ini mempunyai kepentingan kepada negara.
-
Janganlah kita berdendam kerana
akan membawa kesan buruk dalam kehidupan.
-
Janganlah kita menabur fitnah
kepada orang yang tidak berdosa.
(mana-mana
pengajaran yang sesuai)
Soalan 3: Pengetahuan d an Kemahiran
Bahasa
(a)
Bina ayat
(i)
rerama
- sejenis serangga yang sayapnya lebar dan cantik (dalam pelbagai
warna), kupu-kupu
- kupu-kupu (besar dan tidak berwarna-warni sayapnya)
(ii)
kekuda
- penyangga (penopang) papan hitam yang berkaki tiga
- kayu penyangga tulang bumbung rumah
- kayu palang untuk menyangga (kayu yang akan ditarah dan lain-lain)
- bahagian senapang atau pistol yang meledakkan peluru
- (Muz) penyangga pada alat bunyi-bunyian (seperti biola dan
lain-lain) untuk meregangkan tali
- kuda-kudaan
-(dalam seni mempertahankan diri) sikap siaga dengan kedudukan tubuh
dan kaki yang
bersedia menerima serangan
(iii)
pepohon
- tumbuhan yang berbatang besar serta
keras, pokok
(iv)
sesama
- antara (mereka itu) sendiri
(v)
lelangit
- kain yang dipasang di atas bilik (di
bawah atap), papan dan lain-lain yang dipasang di bawah atap, kain bahagian
atas kelambu
- bahagian sebelah atas rongga mulut
(ada bahagian lembut dan keras)
(vi)
bebunga
- bahagian tumbuhan untuk pembiakan,
biasanya berwarna terang dan berbau harum
- lukisan (pada kain dan lain-lain)
- bahagian permukaan tayar yang rupaya
seperti hiasan (ukiran atau corak)
- bayaran (tambahan) yang dikenakan ke
atas atau diperoleh daripada wang yang
dipinjamkan, keuntungan kerana meminjamkan wang, faedah, anak wang
- kiasan sesuatu yang
dianggap cantik (indah dan lain-lain) yang dapat disifatkan seperti kembang
- alamat atau tanda akan bermulanya
sesuatu peristiwa dan lain-lain
(b) Menukarkan ayat-ayat aktif kepada
ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
(i)
Rakannya dinasihati oleh pemuda
itu supaya belajar bersungguh-sungguh.
(ii)
Kuala Lumpur belum pernah
dijejaki oleh Ravindon.
(iii)
Bunga itu digubah oleh Suhaila
untuk diberikan kepada rakannya.
(iv)
Keputusan telah diambil oleh mereka untuk
melancong ke Turki pada musim panas ini.
(v)
Tempat itu belum sempat saya kunjungi.
(vi)
Basikal kawan saya telah
dilanggar oleh kereta itu semalam.
[6
markah]
(c) Satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan imbuhan.
No. soalan
|
Kesalahan Ejaan
|
Jawapan
|
Kesalahan Imbuhan
|
Jawapan
|
i
|
kerisis
|
krisis
|
ditangankan
|
Ditangani
|
ii
|
ujud
|
wujud
|
menghadap
|
Menghadapi
|
iii
|
Ke
Sepuluh
|
Kesepuluh
|
tekanan
|
Penekanan
|
1 markah setiap 1 kesalahan
[6
markah]
(d) Satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.
No. Soalan
|
Kesalahan
Kata/Istilah
|
Jawapan
|
Keslahan
Tatabahasa
|
Jawapan
|
i
|
tapak
|
pusat
|
di atas
|
atas
|
ii
|
rakyat
|
masyarakat
|
dari
|
Untuk/bagi
|
iii
|
Pertunjukan
|
Pameran/Pesta/
Ekspo
|
dari
|
Daripada
|
1 markah setiap 1 kesalahan
[6
markah]
(e) Melengkapkan ayat-ayat
dengan menggunakan peribahasa yang sesuai.
i) ada gula ada semut
ii) sedikit-sedikit
lama-lama menjadi bukit/usaha tangga kejayaan
iii) yang bulat tidak datang
bergolek, yang pipih tidak datang melayang
Setiap
jawapan yang betul = 2 markah [6 markah]
Soalan 4 ( a )
NOVEL MELUNAS
RINDU
Novel ini
mengisahkan kehidupan Fuad/Joshua/Abdul Halim, seorang mualaf yang ingin
mendalami Islam dan tinggal bersama keluarga angkatnya, Pak Ismail dan Mak
Salmah. Fuad/Joshua/Abdul Halim menerima tawaran sebagai guru sandaran Bahasa
Inggeris di Sekolah Menengah Seri Setia dan berkawan baik dengan Farhana. Fuad/Joshua/Abdul Halim mula mencari pusara
ibunya dan asal-usul keluarga sebelah ibunya dengan bantuan Pak Ismail. Dalam
pencarian itu, Fuad/Joshua/Abdul Halim mengetahui bahawa sebenarnya ibunya
masih belum meninggal dunia dan dia menemui ayahnya, Robert Lim/Roslan, untuk
mendapatkan maklumat tentang ibunya. Pada masa yang sama, Fuad/Joshua/Abdul
Halim semakin rapat dengan Farhana, dan
menziarahi ibu Farhana yang sakit di Kuantan. Ketika itu, dia mengetahui bahawa
ibu Farhana sebenarnya ialah ibu kandung yang dicarinya selama ini. Akhirnya,
Fuad/Joshua/Abdul Halim membawa ibunya, Pak Ismail dan Mak Salmah mengerjakan
umrah.
Soalan 4 ( b )
Nilai
|
Melunas Rindu
|
Kabus di Perbukitan
|
Kasih Sayang
|
Mariana sering mengingati dan menyayangi Fuad walaupun telah lama
berpisah.
|
Rahayu amat merindui kakaknya
Faridah yang terpisah sejak mereka berusia tujuh tahun kerana kasih sayangnya
yang mendalam terhadap kakak kembarnya itu.
|
Ketabahan
|
tabah menghadapi dugaan sepanjang pencarian ibu kandungnya.
|
Faridah tabah menghadapi dugaan
yang bertimpa-timpa akibat kematian orang-orang yang disayanginya iaitu
adiknya, Rahayu, ibunya, Salmah dan suaminya, Ghazali.
|
bertanggungjawab
|
Mak Salmah sentiasa menjaga minum suaminya dan Fuad.
|
Setelah ditinggalkan suami, Salmah
bekerja di sawah untuk menampung kehidupannya sebagai memenuhi
tanggungjawabnya menjaga dua orang anak lelakinya.
|
Kegigihan/ kerajinan
|
Fuad merupakan seorang guru yang rajin dalam menjalankan tugasnya
sebagai guru.
|
Azrul gigih berusaha memajukan
projek ternakan kambing dan tapak semaiannya hingga berjaya.
|
Ketaatan pada agama
|
Mak Salmah menunaikan kewajipan bersolat dengan tekun. Ketika Fuad
sampai ke rumah pada waktu Maghrib, Mak Salmah baru sahaja selesai solat
Maghrib.
Mak
Salmah menunaikan umrah bersama-sama Pak Ismail, Mariana dan Fuad di Mekah.
|
Semasa di Cameron Highlands, setiap
hari Soleh menunaikan sembahyang di masjid secara berjemaah.
|
SKEMA JAWAPAN TAMAT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan